2015-06-04

Lolong



I likhet med fjolårets Lonesome George bjuder köket på en ytterligare en hyllningsdrink till en kolossal reptil. Lolong var den största saltvattenskrokodil fångats och visats upp på zoo. Han var över sex meter lång och vägde drygt ett ton. 100 man krävdes för att få bjässen i land och föra honom till sitt nya "hem" på Bunawa Ecopark i Filippinerna. Sedan går rösterna isär om vad som hände: Ena sidan säger att förhållandena i djurparken var undermåliga medan andra hävdar att Lolong helt enkelt fick för mycket kärlek. Efter knappt ett och ett halvt år inhägnad avled Lolong av lunginflammation den 10:e februari 2013. Han blev uppskattningsvis cirka 50 år gammal.

Now, that's a sad story. Jag vet. Men jag vill ju bara, på det enda sätt jag känner till, hedra minnet av ett fantastiskt djur! 
Och utan att bagatellisera någonting vill jag gå rakt på en fantastisk frukt istället. En sweetie är något mindre än Lolong, men ändå en dunderklump i sitt släkte. Bland sina citruskompisar är den som en blandning av pomelo och grapefrukt - eller bara som en grapefrukt, fast utan det bittra. Tekniskt sett borde säsongen i Sverige vara över för dessa, men jag ser dom fortfarande ibland i fruktdiskarna. 
Sweetien lever upp till sitt namn. För den ÄR söt. När jag provsmakade en sweetie för första gången var jag otroligt oimponerad och förstod inte alls poängen med en citrusfrukt som saknar syra. Den kändes unken. Men det var långt innan jag blandade mina första drinkar. I glaset blir den smakrik och fyllig om den får skjuts av en surare familjemedlem. 
Med falernum och en ovanligt robust ljus rom blir det här en lite halvtiki longdrink för den som älskar konstiga frukter. 
Skål för Lolong!


Lolong

6 cl Tiki Lovers White Rum
6 cl sweetiejuice
3 cl limejuice
2 passionsfruktsyrup
1 cl falernum

Blanda alla ingredienser med krossad is i ett highballglas. Rör om kraftigt tills glaset blivit frostigt. Garnera med passionsfrukt och limeskal.

(Eget recept.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...