2014-07-16

Crab Key


















För några helger sen spenderade vi lördagskvällen på soffan framför ett splittrat urval inaktuella filmer. Mellan The Mask och Gremlins visades Dr. No. Jag slutade imponeras av James Bond redan innan puberteten och kan inte påstå att jag hängde med i handlingen, men tre saker uppmärksammade jag: Agent 007 var på en tikibar i Karibien, någon sjöng Under the Mango Tree och någonstans låg en viktig holme som hette Crab Key. Jag konstaterade att Crab Key var ett utomordentligt namn på en tikidrink och började fila på vad man kunde ha i den istället för att bry mig om hur filmen slutade.
Den som faktiskt följer Kitchen Shamanism kanske ser att Crab Key är en Jungle Bird med Aperol istället för Campari och - för den där eländiga sångens skull - ananasen utbytt mot mango. Jag har också valt en ljusare rom för en lättare kropp. Den är lite mindre bitter än sin föregångare, men också lite mer boozy. Crab Key är liksom Jungle Birds vänligare lillebrorsa som just börjat gå till gymmet. 
Mangonektar? Hitta en som bara smakar mango (multivitamindryck är inte okej). Och räds inte för off-brands, utan kolla efter överskottspartier och i lågprisbutiker. Jag hittade mangonektar från en egyptisk tillverkare som på fullaste allvar heter EasyMuozuoooo. Innehållsförteckningen är groteskt Google Translate-översatt (Nej konstgörd cologne adderat), men den smakar massa mango och ingenting annat. 


Crab Key

6 cl Appleton Estate V/X
3 cl limejuice
2 cl Aperol
8 cl mangonektar
1 stänk Grapefruit Bitters

Skaka samtliga ingredienser med is och sila över krossad is i en tikimugg. Garnera med mango och mynta.

(Eget recept.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...