2014-07-20

Brazilian Wax & Feathers




















Lätt skadad av bloggandet har det blivit norm för mig att spana efter konstiga juicer och läskedrycker så fort jag behöver handla. Det är då man hittar sånt som Guaraná Antarctica.
Det gäckar med bilder om hur den antarktiska läsken kommit till genom polarexpeditioner och oljeriggar och protoplasmiska shoggoths som vaknade på kuppen. Men icke. Guaraná Antarctica kommer från det något varmare klimatet i Brasilien och ska vara landets näst populäraste läsk efter Coca-Cola. 
Jag vet inte vad jag hade väntat mig att den skulle smaka. Kanske körsbär, kanske något tropisk. Men den smakar mest som vanliga äpplen. Då den marknadsförs som energidryck ska den ha uppiggande egenskaper och möjligen påminner lite den om Red Bull om smaken inte var så söt och koncentrerad. 
Trots den lilla besvikelsen över den ospännande smaken ville jag blanda någonting med exotisk känsla av Guaraná Antarctica och framförallt följa upp det brasilianska med cachaça. Funkar det? Skapligt i alla fall. Cachaça lägger till en funky karaktär på det mesta och så även här, men Brazilian Wax & Feathers smakar också lite vanlig svensk söndagsäppelpaj. Det är ett märkligt möte som jag skulle vilja utveckla. Problemet är läskens korta gästspel i butiken jag köpte den i. Nu finns det inte en enda burk Guaraná Antarctica kvar i affären och tills jag hittar en ny får jag helt enkelt acceptera att det är drinkens betaversion som gäller. 


Brazilian Wax & Feathers

4 cl cachaça
4 cl grapefruktjuice
2 cl limejuice
2 cl mörk jamaicansk rom
1½ cl kanelsyrup
2 stänk Angostura Bitters
6 cl Guaraná Antarctica

Skaka alla ingredienser, utom läsken, med is och sila över krossad is i ett hurricaneglas. Toppa med Guaraná Antarctica. Garnera med ananas.

(Eget recept.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...