2013-12-15

Tiki Holiday Countdown: Pirate Eggnog

  Som vanligt lär man sig av sina misstag. Vad jag har fått veta den gångna vecka är att man inte ska göra eggnog när man redan är på lyset. Inte bara för det faktum att lyckade drinkar blandas nyktert, utan mer för att det blir extremt kladdigt och man kan dessutom ta fel på både mått och kryddor och få en riktigt otrevlig eggnog med tydlig smak av spiskummin.
 Eggnoggen är den amerikanska pappan till vår svenska äggtoddy. I hemlandet är den en lika omtyckt som utskälld jultradition som ofta görs i stora satser och serveras ur bålskål. Men varför utskälld? Jag vet inte riktigt, men jag gissar på att det kan vara lätt att ogilla en redig kolesterolbomb som är så stabbig att den kan klassas som en lunch. Det är gott, men man är mätt och belåten efter en enda drink.
 Som vår tikidrink till 3:e advent gör vi eggnog med karibisk feeling. Jag fann ett utgångsrecept Tiki Lounge Talk som jag testat mig fram med under veckan med olika grader av framgång. Jag fick till det först när jag la shakern åt sidan och började handarbeta. Och det är så vi ska göra här och nu. Whip it up!


Pirate Eggnog

1 ägg
3 cl standardmjölk
3 cl vispgrädde
4 cl Sailor Jerry
2 cl Malibu
1 msk socker
ett knappt kryddmått mald muskotnöt
1 kanelstång
riven muskotnöt

Handvispa ägg, socker och muskotnöt till en luftig massa i en skål. Tillsätt grädde och mjölk under omrörning. Fortsätt vispa. Tillsätt rom och likör och vispa ett tag till. Lägg ner kanelstången i blandningen. Täck över och låt stå i kylskåp ett dygn innan servering. Avlägsna sedan kanelstången, häll upp i ett vinglas och riv lite färsk muskotnöt över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...