2016-04-16

London Sour



När det kommer till whisky i tikidrinkar är det främst bourbon man tänker på. Visserligen förkommer skotsk och övrig whisky en del i moderna tikiexperiment, men i den gamla skolans drinkar var dom nästan obefintliga. 
Med några undantag, naturligtvis. Ta till exempel Port Light och byt ut bourbon mot valfritt från högländerna och du har en... wait for it... Starboard Light!
På Trader Vic's serverades Eastern Sour till dom bourbontörstiga och i takt med att kedjan öppnade restauranger i andra länder blev drinken en ram för väldigt platsspecifika cocktails. I Tyskland blandades Munich Sour på brandy och på Trader Vic's i den brittiska huvudstaden gick just skotsk whisky ner i en London Sour. Övriga ingredienser var desamma vad denna sour än hette i förnamn.
Jag dricker sällan annan whisky än amerikansk sådan och är så okunnig på området att jag skäms (på riktigt). Dock vet jag att bourbon funkar bättre med apelsinjuice än något från brittiska öarna, men när jag dricker London Sour är det ändå trevligt med lite malt och en lätt rökighet som omväxling, Även om det inte faller mig helt naturligt på smaklökarna så känns i alla fall den typiskt ljusa Trader Vic-profilen igen. Med den lilla citrusskalsoljan och mandeltouchen och allt.
Jag fördrar bourbon, men om du vill ha Riktig Whisky: Give it a go.

London Sour

6 cl skotsk whisky
7 cl apelsinjuice
2 cl citronjuice
2 tsk sockerlag
2 tsk orgeat
en bit citronskal*
en bit apelsinskal*

Skaka med krossad is och häll upp osilat i ett lågt kupat glas. Sänk citrusskalen i drinken.

*Originalrecept säger en halva av pressat apelsin- respektive citronskal i botten av glaset. Eftersom att jag gärna sparar rum för själva drinken skär jag loss lämpligt stora bitar istället.

(Recept från Beachbum Berry Remixed, Jeff Berry, 2010.)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...