2014-08-04

Nautilus

















Kitchen Shamanism har hittills haft ett återhållsamt förhållande till tequiladrinkar och det har sin naturliga förklaring. Visst smakar en Margarita eller en Tequila Sunrise (jag råkar gilla dom) helt okej på en budgetsprit direkt från bolagshyllorna, men det finns alltid något där som lockar fram dåliga minnen. Alla som överlevt ett eller flera tequilarace under ungdomen vet precis vad jag menar, och jag kan bara säga att efter valborgsmässoafton 2001 skulle en flaska Sierra med sin lilla sombrero aldrig bli densamma för mig. Lägg även till en incident på Kolingsborg något år senare när jag nös rakt ner i mitt shotglas, fick tequila och salt i ögonen och trodde på allvar att jag skulle bli blind. 
Inte ens en billig tequila är särskilt billig i Sverige. Ändå är det värt att lägga lite extra pengar på en produkt av 100% agave, för det är först då man inser att tequila inte behöver vara ens vanliga halsbränna. Dessa lite dyrare sorter har kryddigheten och halmkaraktären vi förknippar med drycken, men är inte så brinnande att vi instinktivt måste hugga tag i en citronklyfta för att det helt enkelt smakar så obehagligt. Tequila ska smaka agave och inte glödande kol.

Nautilus är döpt efter bläckfiskfamiljen vi på svenska kallar pärlbåtar och återfinns i Trader Vic's Bartender's Guide Revised från 1972. Med tanke på Nautilus upphovsman, plus att den serverades ur en särskild snäckformad mugg (som finns illustrerad i boken), måste vi kunna klassa den som tiki. Och visst blir man lite glad när man hittar en tikidrink på bara tre ingredienser? När man skummar igenom Bartender's Guide ser man också att Trader Vic inte var rädd för tranbärsjuice. Cosmofobikerna sätter hjärtat i halsgropen, men Nautilus är en enkel och trevlig longdrink om den görs på bra tequila. Trader Vic nämner över huvud taget inte mycket om garneringar i sin bok, men jag tycker att en ananasskiva och en körsbär, Singapore Sling-style, blir dekorativt.  


Nautilus

5 cl tequila
5 cl tranbärsjuice
2½ cl limejuice
(Undertecknad föreslår även ett stänk sockerlag om man tycker drinken verkar för torr.)

Skaka med is och sila över iskuber i ett collinsglas eller en nautilusmugg. Garnera med ananas, ett cocktailbär och mynta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...