2014-06-08

Mai Tai


















Mai Tai är symbolen för allt som är tiki och för romdrinkar i största allmänhet. Historien om vem som skapade den är lång och infekterad. Både Donn Beach och Vic Bergeron hävdade rätten till originalet tills döden skiljde dom åt. Det fanns visserligen en Mai Tai Swizzle på Don the Beachcomber's drinklista i slutet av 30-talet. Det är fortfarande omtvistat huruvida Bergeron kände till detta eller inte, men det har ändå blivit Trader Vic's senare recept som visat vägen för hur vi blandar en Mai Tai idag. Eller rättare sagt: hur vi borde blanda en den. Mai Tai har nämligen blivit en av historiens mest perverterade drinkar.

Låt mig berätta om en fredagskväll i vintras. Jag och en väninna var på lokal för att äta middag och dricka whiskey sours. Jag dricker sällan annat än öl på krogen, så när jag ändå var igång tog jag mod och frågade:
- Kan du göra en Mai Tai?
En medelålders man bakom bardisken nickade med en suck som om han just fått världens dummaste fråga och utan ett ja eller nej började han rabbla:
- Ljus rom, mörk rom, lime, Amaretto, Bénédictine, Cherry Heering...
Det var andra gången inom loppet av en månad jag talade med en yrkesbartender som förväxlade Mai Tai med en Singapore Sling. Jag hade förståelse över att sånt händer i en stressig arbetsmiljö tills jag insåg att han inte rörde ihop recepten utan helt enkelt ansåg att Mai Tai var en drink på rom, lime och precis vad som helst. För han fortsatte:
- ...triple sec, grenadine, ananasjuice, apelsinjuice, Apricot Brandy...
Jag sa aldrig att han precis återgivit receptet på vad som kallas häxblandning för en tonåring utan blev tyst någon sekund och beställde en ny whiskey sour.

För att tala klarspråk: en Mai Tai är inget jävla skämt. Det är inget du skojar bort med tokiga likörer och allehanda juicer. Och det blev fel redan när bartendern hade yttrat ljus rom. Trader Vic's original gjordes på lime, orgeat, orange Curaçao, sockerlag och en 17-årig jamaicansk rom som inte existerar längre. Att jag har Clément VSOP och Appletons tolva på hyllorna är ingen slump - tillsammans ska dom vara det bästa substitutet för den förlorade 17-åringen i en Mai Tai. Men det handlar inte om att återskapa en svunnen rom. Målet har blivit att hitta en fin kombo mellan två romsorter och det är den blandningen som är drinkens hjärta. 
Amaretto har nästlat sig in i Mai Tai-recepten som ersättare för orgeat. Amaretto kanske har mandelsmaken, men den den kan aldrig ge samma krämiga uttryck åt drinken. Och med tanke på hur enkelt det är att göra egen orgeat så finns det ingen anledning att använda likör av aprikoskärnor istället. 
Måtten kan upplevas som ett gissel. Originalreceptet sa juice from one lime och det är exakt hur mycket då? Trader Vic använde rock candy suryp, som är en extra mättad sockerlag, så hur mycket ska man då använda av sitt vanliga hemkok? Hur står sig min orgeat mot någon annans orgeat? Men glöm inte att det är rommen som är stjärnan i Mai Tai. Dom andra ingredienserna är accenter utvecklar drinken och är justerbara. Även rommen är som sagt flexibel. Alla kanske inte gillar en agricole från Martinique och den kan bytas ut mot till exempel en demerara. Den mörka jamaicanska rommen bör dock bestå som grundbult i drinken. 

Det finns lika många Mai Tai-recept som sand i Sahara, säger en cocktailsamling i bokhyllan. Och till vilken nytta?, undrar jag. Mai Tai ska avnjutas som Mai Tai var tänkt. Ingen grenadine, ingen ananas, ingen Apricot Brandy. Bara en komplex romkombination i ett härligt sötsyrligt omsvep med en liten touch av mandel. Det är en Mai Tai!


Mai Tai

3 cl Appleton Estate Extra 12 Years
3 cl Clément VSOP
3 cl limejuice
1½ cl Orange Curaçao
1½ cl orgeat
1 cl sockerlag

Skaka samtliga ingredienser med is och sila över krossad is i ett dubbelt rocksglas. Sänk det tomma limeskalet i drinken och garnera med mynta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...