2014-06-18

Dögun


















Jag förväntar mig faktiskt inte att någon ska göra den här drinken hemma. Åtminstone inte just nu eftersom att huvudingrediensen redan har blommat över i dom svenska häckarna, men jag ville ändå dela med mig av projektet till alla mina hypotetiska läsare. Kanske nästa år?
Om jag har förmånen att vara ledig har våra söndagar börjat bli dagen vi spanar utmed cykelvägarna och plockar något att göra syrup av. Senast var det syrenblommor vi behövde. Den klassiska bondsyrenen, som blommar i lila i var tredje trädgård under försommaren, är välsmakande och helt ogiftig så det är märkligt att vi inte tar tillvara på den bättre. Syren skulle kunna bli den nya flädern. 
Om man inte råkar ha en egen trädgård med syrenbuskar får man leta upp dom förvildats och flytt över tomtgränserna. Plocka ljusa fräscha klasar och låt bli dom som redan börjat vissna. Skaka blommorna över tidningspapper när du kommer hem så att alla insekter trillar av (våra var fulla av gröna små spindlar!). Sen kan man börja göra syrup. Syren doftar stort och ljuvligt, men skarpt. Smaken är betydligt mildare så var inte blygsam med mängden blommor i lagen - den kommer inte bli överparfymerad.

Syrensyrup

6-10 klasar blå syrenblommor
3 dl socker
3 dl vatten
Zest från en tvättad citron

Blanda blommor och citronzest i en bunke. Värm socker och vatten i en kastrull och rör om tills sockret löst sig. Häll den varma sockerlagen i bunken. Täck över och ställ i kylskåp. Rör om ett par gånger dagligen under tre dygn. Sila sedan genom en finmaskig sil och släng blommorna. Filtrera lagen igen genom kaffefilter. Häll upp i en ren glasflaska och förvara i kylskåp.

Dögun betyder gryning på isländska. Drinken är ljus och medvetet tunn, men absolut inte smakfattig. En sommarblommig aperitif. Gin framhäver det vilda hos nyckelingrediensen, men jag valde ändå att blanda med lite vodka för att inte överskugga syrensmaken. Min sambo dock en samma drink fast på bara gin och hävdade att det funkade fint, men ta då en gin som inte är alltför enbärstung. Sen får man använda fantasin till resten av all syrup. Jag ser i alla fall en syrenmargarita inom en nära framtid. Men först ska jag hälla den över en skål med glass.


Dögun

2 cl vodka
2 cl gin
2 cl limejuice
3 cl syrensyrup
6 cl kylt sodavatten

Skaka vodka, gin, limejuice och syrup med is och dubbelsila ner i ett kylt champagneglas. Fyll upp med sodavatten.

(Eget recept.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...