2014-05-28

The Matterhorn

















Mitt emellan den schweiziska byn Zermatt och italienska Breuil-Cervinia reser sig Matterhorn närmare 4500 meter över havet. Ibland kallad världens vackraste berg har Matterhorn spelat huvudroll i flera filmer, fått en jättelik replika på Disneyland i Kalifornien och förevigats på Toblerone-förpackningen. Det visste jag inte om förrän jag hörde en fin sång av Jason Lytle där han sjunger om ett symboliskt Matterhorn och ifrågasätter sig i refrängen varför man ska ut på äventyr och ta livet av sig när man kan sitta i stugvärmen och dricka te. Hur som helst har det snygga berget ett snyggt namn. Matterhorn. The Matterhorn. En cocktail, någon?
Egentligen var det inte så mycket dom råa snöklädda bergväggarna som inspirerade mig, utan snarare den omgivande miljön som jag tänker mig att den borde se ut den här tiden på året (eller i alla fall för ett par veckor sedan). Liksom vår över alpängarna, Sound of Music och någon som joddlar.

Jag kan inte påstå att jag är erfaren när det kommer till kirschwasser. Jag kan inte påstå att jag någonsin druckit det förrän nu, så jag vet inte hur det är meningen att kirschwasser ska smaka. Men jag intygar att så fort jag skruvat av korken spelas Sound of Music upp i ett parallellt universum där Julie Andrews är stupfull och har djävulshorn - för vad som kommer ur den här flaskan är ett alpint svar på en riktigt stygg tequila. Och som den vildaste mexikan går den också att tämja. I det här fallet sker det med fler smaker från länderna kring den väldiga bergskedjan: fransk fläderlikör och italiensk Strega.
Även i små mängder är St Germain väldigt dominant som drinkingrediens och den ger The Matterhorn en redig fläderboost i början men övergår snart i örtblandningen som kännetecknar Strega. Citronen lättar upp och körsbärsbrännvinets eldighet finns där under hela upplevelsen utan att bli chockerande. Den här drinken krävde några försök. Den är kraftfull och smakerna känns okonventionella, men i slutändan fick jag den dit jag ville. Efteråt sjunger du kanske Edelwiess lite sluddrigt och ser dubbla alptoppar, men The Matterhorn ställer ändå försommaren i fokus.


The Matterhorn

4 cl kirschwasser
3 cl citronjuice
2 cl Strega
1 cl St Germain
1 stänk Grapefruit Bitters

Skaka samtliga ingredienser med is och dubbelsila ner i ett kylt cocktailglas. Garnera med en citronklyfta.

(Eget recept.)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...