2014-05-20

Campfire Daiquiri


















Jag har en fäbless för att samla på mig fotografier och vykort från platser och personer jag inte har den ringaste koppling till. Favoriterna är dom nötta och blekta motiven som inte är så genomtänkt komponerade. En av bilderna jag förälskat mig extra mycket i är den här inte helt perfekta vyn från Seeley Lake, Montana, poststämplad den 27:e november 1970. Det skulle kunna vara en hastig snapshot från något semesteralbum, men någon har faktiskt betalat för det här vykortet (typ den Dick Minder som skrivit på det). Bilden för tankarna till klassiska tonårsfilmer, spontandopp i vattnet och marshmallows över öppen eld. Den ligger också till inspiration för drinken som jag först, av uppenbara skäl, ville kalla Seeley Lake Montana Daiquiri, men som fick ett mindre matigt namn när jag lät just den där lägerelden vara poängen.

Kryddad rom har ett tveksamt rykte bland entusiasterna. Sailor Jerry tycks räknas som en av dom riktiga otäckingarna och har dessutom skapat rabalder i forum Internet över. Om jag förstått historien rätt så ändrades formeln för Sailor Jerry på den europeiska marknaden till densamma som USA-originalet och konsumenterna rasade. Jag har inget att jämföra med eftersom att jag aldrig har smakat den tidigare varianten, men jag tycker Sailor Jerry är långt ifrån så horribel som kritikerna säger. Jag går inte direkt och längtar efter den solo, men jag finner den absolut mixvänlig. Varför literflaskan min sambo köpte på flygplatsen i New York har en alkoholhalt på 46 %, medan alla andra Sailor Jerry jag ser ligger stadigt på 40, förblir ett mysterium för mig. Taxfreespecial? I vilket fall är den lite ruffigare än, låt säga, Captain Morgan's mespropp till kryddad "rom".
Det är den skandalomsusade rommen tillsammans med Apricot Brandy som ger Campfire Daiquiri värmande egenskaper till en svalkande drink - en daiquiri som mer hör hemma bland tallbarren vid en insjö än på en sandstrand i söderhavet. Jag gissar mig till att den bäst avnjuts efter en grillad korv med bröd.


Campfire Daiquiri

3 cl Sailor Jerry 
2 cl Havana Club 3 años
3 cl limejuice
2 cl Apricot Brandy
1 cl sockerlag
2 tsk grapefruktjuice

Skaka samtliga ingredienser med is och sila upp i ett kylt cocktailglas. Garnera med en oskalad physalis. 

(Eget recept.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...