2014-01-24

The Substandard

Nej, det är inte jag som ställer såna här i kylen - det är min sambo. Det är ingenting att skämmas över för han gör väldigt goda Strawberry Daiquiris på dom (och det säger jag inte bara för husfridens skull), men själv har jag rätt svårt att begripa mig på behovet av pre-mixers. Eller jag kan förstå, även om jag inte skulle komma på tanken själv, att man kanske vill ta en genväg till drinkar där inköpslistan blir överväldigande, men cocktails som Margarita, Whiskey Sour, Hurricane och dom där andra som det finns färdiga blandningar för är ju enkla basdrinkar på tre fyra ingredienser. Typ sprit, lime eller citron och socker. Komplicerat? Inte särskilt.
På tal om ingredienser: innehållsförteckningen på pre-mixern i vårt kylskåp listar 13 sådana, varav en "kan ha negativ effekt på barns beteende och koncentration". Det tvivlar jag på att en riktig jordgubbe har (men så bör ju barn i och för sig inte dricka daiquiris över huvud taget). En ganska kemikaliefri jordgubbsdaiquiri innehåller blott fyra komponenter, exklusive is, och ingen av dom är varken kostsam eller svårtillgänglig. Vill du ha en boost i jordgubbssmaken? Använd fler jordgubbar i så fall, tänker jag. Eller är det så att ingenting är fel förrän man blir upptäckt? Den diskussionen får du ta ihop med din värdighet. Jag ville i alla fall, eftersom att vi hittills har haft ett slags soppa-på-spik-tema under januari, sno lite av den här röda mixen och använda den till någonting den inte var avsedd för. För att hålla lågvattenmärket på plats fyllde jag på med vodka och Galliano - fler ingredienser som får den klassiska cocktailnörden att lyfta näsan i vädret.
Vad smakar drinken? Som att dricka en gräddtårta ungefär. Perfekt till barnkalaset om du skippar vodkan och ersätter Galliano med... vaniljglass?  Den är söt som stryk, men räddas av en lätt citronsmak och blir faktiskt en riktig god longdrink att ta till när man är på ett inte helt seriöst humör. För du älskar barnsliga drinkar egentligen. Du vet att du gör det.


The Substandard

5 citronmelissblad
3 cl Strawberry Daiquiri Mix
4 cl vodka
2 cl Galliano
1½ cl citronjuice
Cream Soda

Muddla citronmelissen med Strawberry Daiquiri Mix i en shaker. Fyll på med is och tillsätt vodka, citronjuice och Galliano. Skaka och sila ner över krossad is i ett collinsglas. Toppa med en generös skvätt Cream Soda och garnera med citronmeliss.

(Eget recept.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...