2016-11-18

Wychwood Park Swizzle

Aha! En swizzle till! Se på den. 
Lektion om vad en swizzle egentligen är spar vi till ett annat tillfälle, men under min sjukskrivning var det en bra metod att blanda drinkar för att jag kunde hålla armarna stabila och bara arbeta med händerna och slapp således onödig smärta. Då blandade jag för första gången en klassiska Queen's Park Swizzle - som i princip är en stark mojito toppas med en obscen mängd Angostura. Och jag hatade den. Jag skäms nästan över det, men den funkade inte och jag vet inte varför.
Wychwood Park Swizzle är en modernare syssling till ovan nämnda drink som jag gillar desto bättre. Jag hittade den i Toronto Star. Fråga mig inte hur. Jag läser inte kanadensiska tidningar dagligen. Men jag älskar kombinationen av söt aprikos, frisk mynta och stickig agave toppat med en dos Fernet Branca som till en början bara märks i näsan, men för varje sipp tränger sig in i drinken och förändrar karaktären.
(Ja. Det här var ett tag sen. Kvällssolen som syns på bilderna är borta sen länge och myntan är stendöd.)


Wychwood Park Swizzle

blad från en kvist mynta
3 cl tequila
1½ cl Apricot brandy
1½ cl limejuice
1½ tsk sockerlag
1½ cl Fernet Branca

Muddla myntabladen i ett långsmalt glas. Packa med krossad is och fyll på med tequila, lime, Apricot brandy och sockerlag. Rör om kraftigt tills glaset är frostigt. Toppa försiktigt med Fernet Branca och garnera med färsk mynta.

(Recept från Toronto Star.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...