2016-11-24

Dust Devil



















I ett ganska stort land på andra sidan Atlanten firas ikväll Thanksgiving. Jag har sagt det någon gång förut på bloggen, men vi kan ta det igen: jag önskar att vi firade Thanksgiving i Sverige också. Inte för att säga tack för allt till någon högre makt jag inte tror på, men för att det kan bromsa upp julen lite och fungera som ett naturligt bryt mellan höst och vinter. Hej då rotfrukter och välkommen skumtomtar. Ikväll står det faktiskt en kalkon i vår ugn, sötpotatismos på spisen och en pumpapaj är på G. Det är min sambos födelsedag. Även om vi inte vet hur man firar Thanksgiving så kan vi ändå njuta av maten. 
Förra året försökte jag göra en thanksgivingdrink med pumpatema för att, ni vet, jag älskar pumpa. Jag gjorde egen pumpasyrup och gjorde någon jävla historia med Applejack och en syrup som tog ett dygn att koka och det funkade inte alls. I år har jag gjort om samma drink utan att slå knut på  mig själv. Nu är den som jag hade tänkt mig. Utan  dyr brandy. Utan svåråtkomliga bitters. Utan hemlagat. En pumpa-Hurricane. Ja. Och det blev knappast sämre. Happy Thanksgiving y'all. Fokusera på kalkonen. Den kräver all omsorg en kan ge ikväll.


Dust Devil

3 cl vit kubansk rom
3 cl mörk jamaicansk rom
3 cl Reàl Pumpkin Puree Syrup
2½ cl limejuice

Skaka med iskuber och sila över krossad is i ett sqaullglas. 

(Eget recept.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...