2015-06-25

Jungle Madness



Den värdelösa kombinationen av dåligt svenskt sommarväder och inflammerade bihålor har gjort att jag spenderat merparten av halva semestern på soffan med Big Brother-repriser. Balkongen är visserligen pyntad i full luau med plastflamingo och allt, men vem vill sitta där och frysa? Man är i större behov av värmande Irish än på en iskall tikisvalkare.
Men om vi åtminstone låtsas sommaren är här...
Jag hittade receptet till den orimliga Jungle Madness på Cocktail Virgin Slut för ett tag sen. Uppsättningen var så bisarr att jag var tvungen att prova. Jag anser att kryddad rom på sin höjd hör hemma i juldrinkar, men här är den i ett högljutt sällskap och med inte så lite ananasjuice.
Och fan tro't om det inte smakar ljuvligt. Så pass att jag inte ens reflekterar över att den helt saknar någon citrusingrediens (jag kan vara petig med sånt). Jungle Madness domineras självklart av ananas, men alla andra komponenter gör sig påminda i omgångar under hela sippen.
Originalreceptet säger två stänk Angostura, men jag drar till med tre eftersom att volymen ökade markant i centiliteranpassningen. Det är en ordentlig drink som påminner mig om att jag måste köpa en större shaker.


Jungle Madness

6 cl Sailor Jerry
2 cl kaffelikör
1 cl crème de cacao
1 cl grön Chartreuse
12 cl ananasjuice
3 stänk Angostura Bitters

Skaka med krossad is och häll upp osilat i en rejäl tikimugg.

(Recept från Cocktail Virgin Slut.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...