2014-02-14

Black Hearted Love

Jag känner mig lite äcklig som gör det här, men det är Alla hjärtans dag och den dagen ska ha en cocktail även om det tar emot. 
Red Stag är en serie smaksatta bourbons från Jim Beam, men dess Black Cherry ska inte misstas för en whisky. Kombinationen bourbon och körsbär är otippad vinnare men det är nästan svårt att beskriva hur vansinnigt söt den här whiskylikören är. Jag har lite svårt att hitta bra tillfällen att dricka den som den är - däremot har jag varit övertygad om att den går att blanda annorlunda drinkar på även om jag inte kommit mig för att prova förrän nu.
Först blandade jag med Coca-Cola direkt ur burken. Reslutatet blev så klart väldigt blaskigt och okoncentrerat. Att reducera colan gjorde den mer lämplig för en shortdrink. Värm helt enkelt upp valfri mängd cola i en kastrull och koka ner till en tredjedel så är den färdig att användas så snart den svalnat. 
Black Hearted Love smakar inte så oväntat väldigt mycket körsbär. Därtill kommer självklart bourbon och colan som antagit en mild kaffekaraktär efter reduktionen. Syrligheten från limen är en livsviktig kontrast mot det söta för att du inte ska dö sockerdöden. Det blev en cocktail som flörtar lite med 80-talet, men låt det inte avskräcka dig. Den försöker inte vara sexig. Den är faktiskt rätt sexig. 


Black Hearted Love

4 cl Red Stag Black Cherry
3 cl reducerad Coca-Cola
3 cl limejuice

Skaka samtliga ingredienser med is och sila ner i ett kylt martiniglas. Garnera med cocktailbär.

(Eget recept.)














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...