2013-10-30

Fruktstund: Druvor

  Det här blir en kort fruktstund. För vad kan vi säga om vindruvor? Jo, man gör vin på dom. Och eftersom jag är en ganska kass vinkännare hänvisar jag den som vill lära sig om en massa olika druvsorter till någon annan bloggare som vet vad hen pratar om.
 Vad jag däremot vet är att druvorna vi köper färska är en piss i havet (ursäkta min franska) av världens enorma vinproduktion. Ofta odlas särskilda bordsdruvor som är så överbesprutade att Naturskyddsföreningen har klassat dom som rent hälsovådliga. Som tur är finns ekologiska vindruvor tillgängliga för den som månar om sig själv och miljön men ändå tycker det är klassigt att ha en klase druvor på fruktfatet. Själv köper jag bordsdruvor kanske en eller två gånger om året. Jag tycker helt enkelt att dom är för smakfattiga för att bli prisvärda. 
   Sätter vi vin och sprit åsido har inte vindruvor något jättebrett användningsområde i drinkar mer än som dekoration. Dom är tjusiga i fruktbål, på en cocktailpinne eller draperade över glaset, och så ska man ju ha ett par russin guppande i en Gröna Hissen. Så varför väljer jag druvorna som fruktstund nu och inte om ett år när fantasin börjar tryta? För att det är allhelgoweenvecka och jag ville göra den här simpla lilla hyllningen mitt favoritspöke...


Slimer

4 cl ljus rom
limeläsk
gröna vindruvor (skalade och frysta)

Fyll ett tumblerglas till hälften med frysta druvor. Häll över rom och fyll upp med läsken. 

(Recept från Rum Therapy.)

1 kommentar:

  1. Frysta vindruvor doppade i mörk choklad är väldigt gott :) Testa om du inte gjort det //Linnea

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...