2017-07-24

Old New York Cocktail



Okej, det börjar kännas lite fånigt att komma på ursäkter för dom månadslånga bloggavbrotten. Det här gången kan jag försöka skylla på att jag har jobbat och haft semester och jobbat... Och hallå, den senaste veckan har både Tyler the Creator OCH Lana Del Rey släppt nya album. Sånt tar tid att lyssna sig in på.
Men än är det rabarbersäsong. Och en drink jag testade ganska tidigt på rabarbersäsongen var Old New York Cocktail som jag hittade på Cocktail Virgin Slut. Det är en typisk blommig vårdrink och känns inte superaktuell så här på nästan sensommaren, men om man älskar rabarber (som till exempel jag gör) så funkar den ändå.
Först sa min lilla ensamma konservativa hjärncell att den här drinken minsann inte borde skakas, men sen förstod jag att rabarbersyrup inte skulle integreras snyggt genom rörning och med äkta hemmagjord lag (vilket borde vara en självklarhet) blir drinken nog grumlig. Så skaka är bäst, men drinken blir ju då sötare än man kanske väntar sig. 
Men ändå. Jag gillar verkligen den här. Både på vår och sommar och säkert resten av året också om jag har rabarber i frysen.


Old New York Cocktail

4½ cl genever
3 cl torr vermouth
1½ cl rabarbersyrup
1 stänk Peach Bitters

Skaka med is och sila ner i ett kylt cocktailglas.

(Recept från Cocktail Virgin Slut.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...