2017-06-23

Smorgasbord Sour



Jag älskar att göra midsommardrinkar. Somrigt och svenskt är ledorden, och det är kanske enda gången på året jag lägger större vikt på att det ska vara just svenskt. 
Och så blir det inte svenskt i alla fall. Snarare blir det mix av danskt, franskt och lite tyskt. Men själva smakerna är dom som finns på ett traditionellt svennigt midsommarbord. 
Det är inte en gurkbitters eller dillakvavit som är som är oddballs i Smorgasbord Sour - det är senapen. Jag har velat försöka mig på senap i drinkar ett tag, men inte kommit dit tidigare. Det kryllar inte av inspiration. Men i dom få recept jag hittar används senapen i väldigt försiktig mängd.
Smargasbord Sour smakar dill och gurka. Senapen är närvarande som ett fränt stick i näsan och det är där jag vill ha den istället för att ta över hela drinken.
Och med det vill jag säga GLAD MIDSOMMAR till vem som nu läser bloggar längre. Jag ska jobba, så ta gärna en nubbe för mig också.


Smorgasbord Sour

5 cl Aalborg Dild Akvavit
2½ cl citronjuice
2½ cl sockerlag
2 cl äggvita
½ barsked dijonsenap
1 stänk Bitter Truth Cucumber Bitters

Skaka först utan is för att bygga upp ett skum. Tillsätt iskuber och skaka igen. Dubbelsila ner i ett kylt cocktailglas. Garnera med en dillkvist.

(Eget recept.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...