2016-02-14

My Small Love



Första mötet med en shrub är en märklig upplevelse. Vad är det egentligen?
En shrub behöver bara innehålla tre ingredienser: Vinäger, socker och valfri frukt eller bär. Den blir inte tillräckligt söt för att funka som syrup och inte heller syrlig nog att ersätta citrusjuice i en drink. Framför allt bidrar en shrub med en rejäl vinägersmak.
Plötsligt blir jag väldigt konservativ. Vinäger hör hemma på en sallad. Punkt. Och det är anledningen till att jag inte vågat mig på en shrubdrink förrän nu.
My Small Love är ett litet bubbelnummer för Alla hjärtans dag med en tranbärs- och douglasgrankryddad shrub från Shrub & Co som nyckelingrediens. Efter detta vet jag att vinäger har andra användningsområden än inläggningar och salladsdressing. Shrubben känns helt självklar tillsammans med gin och vermouth. Vinägern märks tydligt, men smakar friskt och precis lagom surt. 
Jag förutspår att shrubexperimenten kommer dugga tätt i vår.


My Small Love

4 cl gin
2 cl Shrub & Co Cranberry Douglas Fir 
2 cl Cinzano Rosé
2 cl citronjuice
6 cl mousserande rosévin

Skaka gin, shrub, vermouth och citron med is och dubbelsila ner i ett champagneglas. Fyll upp med mousserande rosévin och garnera med ett citronskal.

(Eget recept.)










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...