2015-12-20

Tiki Holiday Countdown: Lofoten Deadhead



Fjärde och sista advent för den här gången, gott folk, och sist ut i Tiki Holiday Countdown 2015 är ett möte mellan tikistruktur och julbord. 
Lofoten Deadhead hämtar inspiration från Viking Fog Cutter som finns med i Beachbum Berry Remixed, men ligger smakmässigt närmare en sorts avancerad Harvey Wallbanger. Eftersom att jag är en ovan akvavitdrickare hade jag väntat mig en utmaning att få dom distinkta, öhm, brödkryddorna att fungera i en longdrink. Men drinken blev faktiskt nästan bra på första försöket. Smakkombinationen verkade överraskande naturlig. Rom, apelsin, mandel och vanilj sticker ut, medan nubben ligger i bakgrunder och biter till först i eftersmaken.
That's it then. Tiki Holiday Countdown, mitt eget favoritmoment på bloggen, är över för i år. Jag börjar planera juldrinkarna i mitten av sommaren varje år, så nog fan finns det ett vemod i det. Men alldeles helt finito är det ändå inte. Vi återkommer med en uppesittardrink om ett par dagar.


Lofoten Deadhead

4 cl Havana Club 3 Años
3 cl Linie Christmas Edition Aquavit
3 cl apelsinjuice
2 cl orgeat
2 cl limejuice
1 cl sockerlag
1 tsk vaniljsyrup

Skaka med is och sila över krossad is i ett collinsglas.

(Eget recept.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...