2015-09-17

Sinking Manhattan



Sedan Mixology Monday XCVII har jag haft dille på att testa variationer av Manhattan som sängfösare. Drinkbloggosfären är redan mättad på dessa, så därför vill jag inte kabla ut fler Manhattans här. Men för Sinking Manhattan gör jag ett undantag. 
När jag i mitten av sommaren köpte den svenskbuteljerade  Noble Selected från Facile, som jag velat prova sedan den lanserades förra året, var jag lite carried away med mina egna idéer och hade redan innan jag hämtat ut flaskan bestämt mig för att den skulle bli en bra rom-Manhattan. Kanske det för Guyanastämpeln eller den högre alkoholhalten. Jag vet inte riktigt. Rommen var i alla fall fyllig, punschig och helt fantastisk, men någon särskilt fantastisk Manhattan blev det inte. Det blev bara... meh.
Efter en ommöblering bland ingredienserna börjar det likna något. Ut med vermouth och Angostura och in med portvin, rökig Zucca och Bittermens Tiki Bitters för falernumflörtande exotifiering.  Här fick drinken karaktär och klös och det var så god att jag typ skrek i köket efter första sippen. Den slutar visserligen långt ifrån en Manhattan, men är absolut representativ för brown, bitter, stirred-kategorin. 


Sinking Manhattan

4 cl Noble Selected
1 cl Zucca
1 cl portvin (tawny)

Rör med is och sila ner i ett kylt martiniglas. Garnera med en strimma limeskal.

(Eget recept.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...