2015-08-05

Fruktstund: Blåbär

Nämen, titta! Efter ett års frånvaro är fruktstunden tillbaka med något som definitivt är ett bär. De horribla väderförhållanden som skakat landet "sommaren" 2015 har i alla fall gjort skogarnas blåbär stora, mörka och smakrika. 
Jag älskar blåbär. I yoghurt och paj, som sylt och saft eller bara direkt från riset. Det trista är att plocka dom. Jag hade tålamod till ungefär en halvliter den senaste gången och min rygg var inte direkt överlycklig. Men det får det vara värt, för det är bara nu på året som det är någon mening att äta blåbär. Djupfrysta bär lämpar sig fortfarande för smoothies och smulpaj, men inte mycket mer än så. Och vindruvsstora färska blåbär för 49 kr per plasttråg mitt i vintern... Vem försöker du lura? Dom smakar ingenting. Ingenting alls.
Jag har inte riktigt utforskat blåbärets användningsområde i drinkar än, men det verkar vara begränsat. Kanske för att dess stora smak krossar allt motstånd och man kan lika gärna ta ett glas blåbärssaft istället (inte mig emot, egentligen). Skalet är inte heller särskilt drickvänligt och bör muddlas mycket försiktigt om bären ska användas färska. 
Förresten: Våra blåbär (Vaccinium myrtillus) kallas billberries på engelska. Odlade amerikanska blueberries tillhör samma släkte och smakar snarlikt, men ack, same but different.


Blueberry Rum Smash

färska blåbär
2 cl citronjuice
1 msk råsocker
4½ cl vit rom
1 klunk ginger ale

Täck botten på ett dubbelt rocksglas med blåbär. Fyll på med citronjuice och råsocker och muddla bären försiktigt. Fyll glaset med krossad is och häll i rommen. Toppa med ginger ale och servera med en drinkpinne att röra med.

(Recept från The Kitchn.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...