2013-11-29

Moodboard: Lumberjack

  Gud, vad jag är sen. Den här vinjetten skulle jag kommit igång med för längesen. Men det fanns ett jätteproblem: jag kunde inte hitta någon lämplig titel till den. Jag har googlat och slagit i ordböcker, jag har krystat och hyperventilerat men inget bra kom fram. 
 Ett moodboard är ju ett sånt där inspirationscollage som är lite stökigt, men som man tittar på och ändå tänker "Aha! Jag fattar!". Och ett moodboard blev det till slut. På det här uppslaget skulle bild, ord, tid, plats, färg och smak klippas och klistras ihop till något gott att dricka.

  Det var i oktober som jag började spåna kring detta och jag letade efter ett passande hösttema. Lumberjack kändes som en bra första rubrik. Jag bildsökte och hittade den här småsexiga propagandaplanschen. Som disclaimer kan sägas att jag inte förespråkar krigföring av något slag och jag tycker för guds skull inte att man ska hugga ner en massa träd i onödan, men visst finns det något romantiskt i denna skogsröjartradition? Glöm parodiska motorsågsgalningar i helskägg och flanelljackor. Dom tyngsta yxorna begravdes visserligen under 1900-talets senare hälft, det är den gamla tidens kroppsarbetande skogshuggare som ligger till inspiration här.
  Drinkarna på temat skulle vara lite ruffa och förmedla en känsla av skog och träd. Något att avnjuta i en sliten rutig skjorta. Lönnsirap och äpple var självklara smaker. Så ta den här helgen, blanda någon av drinkarna och kräma ut det sista ur hösten innan vi startar julracet 2013!




Woodpecker

2 dl torr äppelcider
4 cl Captain Morgan Spiced Gold
en skvätt lönnsirap
socker 
kanel

Värm upp cidern i kastrull utan att den kokar. Frosta ett värmetåligt glas med socker och kanel. Blanda rom och lönnsirap i glaset och slå över cidern.

(Eget recept.)








Cook's Sour

6 cl bourbon
4 cl apelsinjuice
4 cl honungslag (1:1)
2½ cl äppelcidervinäger

Skaka alla ingredienser med is och sila över iskuber i ett rocksglas. (Upphovsmannen säger att man ska garnera med äppelskivor, men jag föreslår en klase rönnbär om säsongen tillåter.)

(Recept från Rated R Cocktails.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...